Thursday, June 5, 2008

Penyakit Kuning!! oh! Kuning!......

Assalamualaikum........

Bersua kembali....aku buka bicara disini tentang perihal penyakit kuning baby...aku pon surf la internet bagi menambah knowledge aku pasai penyakit nih..., penyakit atau juga dikenal dengan nama icterus atau jaundice itu yg aku tahu aku baca dalam internet...Jaundice berasal dari Bahasa Perancis yaitu jaune, yang berarti kuning hmm.. penyakit normal la pada baby baru lahir...
hmm.. bercakap pasal kuning baby nih.. Nurse dari Klinik Kesihatan Kepala Batas ada mai melawat baby aku pada 31hb Mei lepas.. dia mai check-up rutin baby la then dia dapat detect Shafieya Aisha ada kuning..nurse picit muka,check mata n check dekat bawah leher baby kata ada kuning.. Panik jugak aku... mak mertua aku apa lagi bertambah la kesiruan dia...ya la cucu kesayangan dia jgk.. kebetulan mak tam pon ada... aku tak membuang masa lagi...nurse suruh pi blood test baby kat Lab Kesihatan Kepala Batas..aku pon bersiap la..aku pi dengan mak mertua aku dan mak tam...
Mak tam pangku Shafieya Aisha dari rumah lagi....baik betoi mak tam...sampai di klinik aku terus bersama mak tam dan mak mertua aku ke lab..diambil nya darah Shafieya Aisah..masa ambik tuh pelik betul tak nangis shafieya buat derkk jer.. then resutl pon dapat...
Alhamdulilah la...pembantu makmal tuh kata takda kuning...dia kata darah dalam 44 jer...fuhhhhhh lega.... then doktor suruh mai check sekali lagi pada 4hb Jun....mai pi la dia kata soh confirm sekali lagi bagi puas hati aku..
4hb jun pon tiba..kali nih Shafieya Aisha pi dengan mak tam dan cik da dia...tapi kali nih kuning terus turun pada sukatan 17.1......Alhamdulilah... dan temujanji terakhir sabtu nanti... 7hb Jun 2008....Harapan aku doakan agar Shafeiya Aisha terus bebas dari segala bentuk macam..... penyakit AMIN............

No comments: